Indlæringsvanskeligheder

Man har generelle indlæringsvanskeligheder, når man er læringsmæssigt udfordret i flere kontekster og/eller fag, og når det ikke skyldes specifikke indlæringsmæssige udfordringer, som eksempelvis kunne være ordblindhed, talblindhed eller sproglige vanskeligheder.

Man har generelle indlæringsvanskeligheder, når man er læringsmæssigt udfordret i flere kontekster og/eller fag, og når det ikke skyldes specifikke indlæringsmæssige udfordringer, som eksempelvis kunne være ordblindhed, talblindhed eller sproglige vanskeligheder. De fleste med generelle indlæringsvanskeligheder er ved kognitiv testning vurderet til at have en IQ mellem 70 og 80. Nogen ligger lidt lavere eller højere, men har stadig generelle indlæringsvanskeligheder.  

Nogle børn bliver først opdaget med vanskelighederne sent i skolegangen, fordi de måske har været gode til at kompensere ved at fungere godt socialt og ved at være god til at anvende de ressourcer, de rent faktisk har. Nogen børn opdages sent, fordi de har andre typer af udfordringer/diagnoser, som ”skjuler” indlæringsvanskelighederne. De fleste bliver dog opdaget og vurderet senest i løbet af mellemtrinnet, hvor krav til abstrakt tankevirksomhed i skolen stiger.  

Ofte er der behov for at barnet kommer i specialtilbud for børn med lignende vanskeligheder, fordi man her tilrettelægger undervisningen, så den matcher barnets indlæringsstartegier og tempo. En del børn kan godt tage nogle af afgangsprøverne i 9.kl hvis de forberedes på en konkret måde, samt hvis de mødes på det faglige niveau, som de er nået til. 

En del børn får desværre en længere periode, hvor de føler sig anderledes og udenfor, fordi de brændende ønsker sig at være en del af børnegruppen på almenområdet. Det kan være frustrerende og smertefuldt at føle, at man ikke passer ind. Enkelte børn kan have glæde af at bevare de venskabsmæssige kontakter på almenrådet, imens langt de fleste ender med at få venner i et specialskoleregi. Sommetider kan børn i denne fase, have god gavn af at tale med en professionel voksen. 

Hvis barnet i en lang periode har været i mistrivsel, kan det vise sig ved skolefravær, vrede, tristhed, speciel adfærd eller måske opmærksomhedsudfordringer. For nogle børn eller forældre er det hjælpsomt at tale med en psykolog. Dels kan der være følelsesmæssige tilstande, som er svære at håndtere på egen hånd, og dels kan der være behov for at få viden om, hvad generelle indlæringsvanskeligheder er, samt hvordan man bedst støtter sit barn. Fra skolens side kan der være behov for vejledning og rådgivning omkring et specifikt barn eller måske i forhold til en klasse. Nogle forældre er i tvivl om, hvad barnets udfordringer skyldes og kan have behov for en udredning.  

Uanset hvad du måtte have brug for, er du velkommen til at tage KONTAKT, så vi sammen kan afgøre, hvordan jeg kan hjælpe dig og dit barn/borger. 

Har du spørgsmål?

Karen Riber

Autoriseret psykolog
Specialist i Klinisk psykologi 

Skal jeg hjælpe dig?

Book en samtale gennem formularen herunder,
eller kontakt mig på telefon eller mail, for at høre mere om,
hvad jeg kan gøre for dig.